Henrike Jansen

Aaltenseweg 51

7131 NB Lichtenvoorde.

sprekenenzingen@gmail.com

tel: 06-12 10 12 14

KvK: 27 36 23 01

KP: 09900279191

EVT voor dirigenten

Sinds enkele jaren werk ik regelmatig als vaste koorcoach, of op projectbasis met koren. Wat een fantastische energie. En wat een klus om zowel de groep als de MD maximaal tot zijn recht te laten komen. Bij elk lied is het weer een hele puzzel: de sopranen mogen wat minder schel zijn. De bassen mogen juist wat helderder en minder zwaar worden. De alten zouden wat mee body mogen hebben. De tenoren zouden beter kunnen intoneren. Het hele koor mag wat warmer klinken. De inzetten en zinseinden mogen strakker. Er mag veel meer verschil zijn in dynamiek. Een gospel moet echt anders klinken dan pop of klassiek. Wauw wat een uitdaging. Mijn handen gaan al jeuken.

Voordat ik kennis maakte met de visie van Jo Estill hoorde ik al deze aspecten van een koor natuurlijk wel, maar kon ik niet tot een eenvoudige oplossing komen. Nu zijn we enkele jaren verder en ben ik Certified Master Teacher EVT. Wat een lange en moeizame weg, maar wat een voorrecht dat ik de introductieworkshops mag geven aan iedereen die met spreek- en zangstemmen te maken heeft.

Wat ga je als dirigent in 6 uur van mij leren

Wat verstaat Jo Estill onder: speech, falsetto, twang, belt, sob, cry en opera.

Welke kenmerken hebben die manieren van zingen?

Hoe werken de adem (power), de geluidsbron (source/voicebox) en het filter (resonantie) met elkaar samen.

Uit welke componenten bestaat “de adem” (power) ?

Uit welke componenten bestaat “de geluidsbron” (source/voicebox)?

Uit welke componenten bestaat “resonance” (het filter)?

Hoe zorg ik er voor dat het zingen er ontspannen en natuurlijk uitziet bij de koorleden?

Hoe zorg ik er voor dat iedereen op het zelfde moment en op de zelfde manier begint aan de zangzinnen? (Eh, naast goed kijken naar de dirigent)

Hoe zorg ik er voor dat iedereen op het zelfde moment en op de zelfde manier de zangzinnen beëindigd?

Hoe zorg ik er voor dat de koorleden zingen met een “open keel”?

Hoe kan ik de luidheid van de stemmen regelen zonder dat ze gaan duwen op de keel?

Hoe kan ik alle stempartijen leren om in minstens 2 registers te zingen

Hoe kan ik luid zingen / belten introduceren?

Welke aanwijzingen helpen tegen een te veel aan vibrato?

Hoe krijg ik de hoge stemmen minder scherp?

Hoe krijg ik de lage stemmen minder dof?

Hoe  verhelp ik een te lage / te hoge intonatie?

Hoe kan ik een superzacht geluid uit mijn koor krijgen? Of en decresc. tot 0?

Hoe zorg ik voor een heldere en pittige uitspraak van de koorleden?

Hoe creëer ik luidheid, scherpte en stabiliteit van tonen?

 

Wat verwacht ik van jou als cursist:

Wees open minded  en durf buiten vast kaders te denken.

Zoek als voorbereiding 6 filmpjes van 6 totaal verschillende koorstijlen.

Zorg voor een PC / laptop met camera en microfoon.

 

Naar aanleiding van de koorvoorbeelden leer je hoe je aan je koorleden kan aanleren wat zij moeten doen om de adem, de geluidsbron en het filter aan te passen aan de stijl die hoort bij het lied dat zij zingen.

 

Ik kijk er enorm naar uit om met je aan de slag te gaan.

Deze workshop stemtechniek voor dirigenten wordt als een online privé-webinar gegeven in 2x 3 uur op een dag en tijd die jou uitkomt. Dus geen reistijd naar de cursuslocatie en geen oppas regelen.

 

Als het cursusgeld à €195,-  is voldaan, ontvang je de link om aan het privé-webinar deel te nemen.

 

Na de cursus kan je lid worden van de facebookgroep: EVT voor dirigenten. Daarin kan je al je vragen over stemtechniek en klankkleur kwijt.

 

Wil je na het webinar een workshop voor je koor boeken, dan kan dat natuurlijk.

 

Muzikale groet,

Henrike Jansen