EVT als logopedisch interventiemodel
Sinds 2 jaar verzorg ik de cursus Estill Voice Training als logopedisch interventiemodel.
EVT: Wat kan ik er mee? Tot nu toe heb ik dat vooral in kleine groepen gedaan. In de evaluaties en tijdens de cursussen werd regelmatig aangegeven dat het volgen van cursussen heel leuk is, maar ook echt een logistieke uitdaging. Je wilt liever geen behandelingen afzeggen. Je wilt liever niet te veel tijd kwijt zijn aan reizen van en naar de cursuslocatie.
13 geaccrediteerde punten

De cursus zal in 3 vormen gegeven worden:
1: in kleine groepen, Zijpendaalseweg 8 in Arnhem
De cursus wordt 4-5x per jaar georganiseerd. Kies de datum van je voorkeur en schrijf je in. De cursus bestaat uit twee dagen van 6 uur.
2: als online persoonlijk webinar
Je belt mij op 06-12 10 12 14 en prikt 4 data waarop je de cursus thuis achter je laptop of PC gaat volgen. Als de betaling voldaan is, ontvang je een link naar het webinar en werken we in 4 sessies van 3 uur de hele cursus door.
3: in-company
Jij verzamelt een groepje van maximaal 10 logopedisten met een passie voor stem. Met hen prik je twee data en je kiest een locatie. Ik kom daar dan naar toe en verzorg voor jullie de cursus in twee dagen van 6 uur.
Wat ga je als logopedist in 12 uur van mij leren
Wat verstaat Jo Estill onder: speech, falsetto, twang, belt, sob, cry en opera.
Welke kenmerken hebben die manieren van spreken en zingen?
Hoe werken de adem (power), de geluidsbron (source/voicebox) en het filter (resonantie) met elkaar samen.
Uit welke componenten bestaat “de adem” (power) ?
Uit welke componenten bestaat “de geluidsbron” (source/voicebox)?
Uit welke componenten bestaat “resonance” (het filter)?
Hoe zorg ik er voor dat het spreken en zingen er ontspannen en natuurlijk uitziet bij je client?
Hoe zorg ik er voor dat de juiste steminzet wordt gekozen
Hoe zorg ik er voor dat de cliënt spreekt met een “open keel”?
Wat kan er gedaan worden tegen “globus-gevoel”?
Hoe kan ik de luidheid van een stem regelen zonder dat de cliënt gaat duwen op de keel?
Hoe kan ik zorgen dan mijn cliënt in het juister register spreekt? Denk hierbij aan mutatiefalset of transgenders.
Hoe kan ik luid zingen / belten introduceren bij een cliënt die ook zingt?
Welke aanwijzingen helpen tegen een te veel aan vibrato?
Hoe krijg ik de stem minder scherp of juist scherper?
Hoe krijg ik de een stem minder dof? (transgenders)
Hoe verhelp ik een te lage / te hoge intonatie?
Hoe kan ik een stem zachter maken, zodat er minder druk op de keel ontstaat?
Hoe zorg ik voor een heldere en pittige uitspraak van mijn cliënt?
Hoe creëer ik luidheid, scherpte en stabiliteit van de stem?
Hoe passen de stemtechnieken die we allemaal gebruiken in het model van Estill?
Hoe maak ik een therapieplan op basis van de visie van Estill?

Wat verwacht ik van jou als cursist:
Wees open minded en durf buiten vaste kaders te denken.
Een overzicht van alle stemtherapieën waar je tot nu toe mee werkt
Neem van je eigen stem 15-30 seconden spreken en 15-30 seconden zingen op.
Zoek als voorbereiding tenminste 1 casus en/of 1 bijzonder spreek / zangstem.
Naar aanleiding van een hele reeks stemmen, die ik voor je heb verzameld zul je leren herkennen welke structuren het geluid dat je hoort veroorzaken en hoe je het stemgeluid kunt aanpassen aan de wens van je cliënt. Zo kan je aan je cliënten aanleren wat zij moeten doen om de adem, de geluidsbron en het filter aan te passen zodat stemstoornissen verholpen worden.
Na de cursus kan je lid worden van de facebookgroep: EVT-cursisten. Daarin kan je al je vragen over stemtechniek stellen. De pagina staat ook vol met allerlei voorbeelden, documenten voor gestructureerde aantekeningen en geluidsfragmenten.
Ik kijk er enorm naar uit om met je aan de slag te gaan.
Data 2019:
woensdag 10 & 17 april
donderdag 6 & 13 juni
vrijdag 20 & 27 september
maandag 4 & 11 november
